خوش آمدگویی :

باسلام به وبلاگ بنده

باسلام به وبلاگ بنده خوش آمدید .

 امیدوارم مطالب قابل استفاده باشد تو نظر سنجیم شرکت کنید نظر فراموش نشه . 

لنزولنز :

لنزولنز    LENSOLENS   لنزولنز

 




چه کسانی می توانند از لنز سافت استفاده نمایند - نگهداری و استفاده از لنز


 

چه کسانی می توانند از لنزهای طبی سافت ( لنز طبی تماسی ) استفاده نمایند، انواع لنز چشم

 اگر فردی فقط  دچار عارضه نزدیک بینی و یا دوربینی باشد وآستیگماتیسم نداشته باشد براحتی و با اطمینان می تواند از لنزهای طبی سافت یا همان لنز طبی نرم استفاده نماید حال اگر فردی عارضه آستیگماتیسم هم داشته باشد و میزان آستیگماتیسم هر چشم حداکثر تا 1 نمره( مثبت و یا منفی ) باشد میتواند از لنز طبی سافت یا همان لنز طبی تماسی بهره ببرد. اگر میزان عارضه آستیگماتیسم هر چشم بین 1.25 تا 2 نمره( مثبت و یا منفی ) باشد احتمالا میتوانداز لنز سافت بهره ببرد. اگر میزان عارضه آستیگماتیسم هر چشم بیش از اين باشد باید از لنزهای طبی سافت توریک SOFT TORIC و یا لنزهای هارد  RGPاستفاده نماید. لنز های سافت معمولا بر اساس  طول عمر مفید یا بهداشتی خود به چند گروه تقسیم میشوند: لنزهای تماسی یکبار مصرف یا روزانه، لنز طبی 1 یک ماه یا ماهانه، فصلی یا 3 سه ماه و لنز طبی سالیانه. 


ادامه نوشته

اطلاعات عمومی



قاتل بند انگشتی

طبیعت با حیوانات بزرگ و کوچکی پر شده است که هر کدام آن ها طبیعت خاص خود را دارند. برخی کوچولو سمی و کشنده برخی دیگر بزرگ اما بی ازار هستند. در میان جنگل های مختلف دنیا حیوانات بند انگشتی هستند که می توانند انسان ها را با یک حرکت از پای در آورند. این حیوانات شاید به نظر بی ازار باشند اما نباید تنها به ظاهرشان دقت کرد.

ادامه نوشته

جزیره هرمز (استان هرمزگان)

 

جزيره هرمز در دهانه خليج فارس واقع شده واز لحاظ نظامي، سياسي ، اجتماعي، اقتصادي و زيست محيطي داراي ارزش وفرصت هاي فراواني است.هرمز به مساحت 42 کيلومتر ودر 8 کيلومتري بندرعباس قرار دارد. اين جزيره از لحاظ زمين شناسي اهميت زيادي داشته وگنبد نمکي قرمز شهرت حياتي دارد. وجود کاني ها و سنگهاي زيبا، لقب موزه زمين شناسي و بهشت زمين شناسان را براي اين جزيره به ارمغان آورده است.وجود آبسنگ هاي مرجاني، سواحل صخره اي ، غارهاي دريايي درکنار پوشش گياهي بومي وحياط وحش ساکن دراين جزيره و برخي يادمانهاي تاريخي و فرهنگي پيوند خورده با زندگي بومي از ويژگيهاي اين جزيره است

جاذبه هاي ديدني قرمز
چشم اندازها ومنابع تفريحي طبيعي هرمز شامل آبسنگ هاي مرجاني در آبهاي ساحلي، جنگلهاي حرا، لاک پشت هاي دريايي، پرندگان آبزي، غارهاي دريايي، کرانه هاي سنگي وناهمواريهاي زمين شناسي وبسياري ديگر، از جاذبه هاي ديدني هرمز است.
ادامه نوشته

چشمه های آب معدنی سورت مازندران


مسیر دسترسی به چشمه های باداب سورت از پایتخت به شکل زیر امکان پذیر می باشد:

چشمه های باداب سورت - محمد گائینی

نمای دورتر از مجموعه چشمه های باداب سورت

تهران -  سمنان – شهمیرزاد – فولاد محله –  تلمادره -  نرسیده به روستای ارست (Orost) – دو راهی روستای مالخواست – چشمه های باداب سورت

چشمه های باداب سورت - محمد گائینی

 دو راهی تلمادره در فاصله 35 کیلومتری فولادمحله واقع شده و نشانه آن پاسگاه نیروی انتظامی و کمی آن طرف تر پمپ بنزین است. دقیقا روبروی پاسگاه مسیر روستای اروست می باشد.

چشمه های باداب سورت - محمد گائینی

نمای روستای اروست

یک نکته مهم رو یادآوری می کنم که بعدا لعن و نفرین نثار بنده نفرمایید:

جاده تا تلمادره مناسب برای انواع اتومبیل های سواری می باشد. اما از ابتدای دوراهی حدود 8 کیلومتر از 19 کیلومتر این جاده آسفالتی پر از گودال(!)های متراکم است!!! این موضوع را زمانی درک خواهید کرد که با یک سواری شاسی کوتاه مانند 206 پیمایش راه نمایید و از قضا صاحب خودرو در کنار شما نشسته باشد و نظاره گر رانندگی شما باشد. (خدا نصیبتون نکنه ایشالااااااااا)

بعد از طی 8 کیلومتر با یک جاده آسفالته خوب مواجه می شوید و احتمالا نفسی به راحتی می کشید که نگاه های سنگین صاحب خودرو دیگر شما را آزار نخواهد داد. تا روستای اروست این آرامش با شما همراه خواهد بود.

500 متر قبل از رسیدن به روستای اروست تابلوی روستای مالخواست شما را به یک جاده خاکی راهنمایی می کند که در ابتدای آن دوراهی وجود دارد که یک سنگ نوشته شما را به سمت چپ هدایت می کند.

چشمه های باداب سورت - محمد گائینی

تابلوی چشمه باداب سورت در دو راهی مالخواست!

این راه خاکی 5 کیلومتری شما را به چشمه می رساند. چشمه در بالای کوهی مشرف به منطقه واقع شده است و آب ترش مزه آن از بالا کوه در حوضچه هایی طبقه طبقه از دل زمین جوشیده و به پایین کوه سرازیر می شود.

چشمه های باداب سورت - محمد گائینی

چشمه های باداب سورت - محمد گائینی

بر خلاف تصور من(!)، آب چشمه های باداب سورت رنگی نیست و این رسوبات حوضچه هاست که نمایی رنگارنگ به چشمه های سورت می دهد.

چشمه های باداب سورت - محمد گائینی

باداب به معنی آب گازدار و سورت به معنی شدید می باشد.

متاسفانه بعضی از حوضچه ها خشک شده اند که امیدوارم این مربوط به فصل بوده باشد و نه تهدیدی برای چشمه ها...

چشمه های باداب سورت - محمد گائینی


ادامه نوشته

نحوه آغاز یک پروژه گاوداری

جهت شروع يک پروژه پرورش دام و صنايع وابسته، در مراحل ابتدائي نياز به تهيه مکاني مناسب جهت احداث دامداري و سپس اخذ کليه مجوزهاي لازم از سازمانهاي ذيربط مي باشد که در ذيل به طور مشروح مراحل گوناگون کار بيان گرديده است:

زمين
مشخصات زمين مناسب جهت احداث
زميني كه جهت احداث ساختمانها و تأسيسات، توسط متقاضي و برابر ضوابط نظام دامپروري ارائه مي شود، مي تواند به يكي از شكلهاي زير باشد:

الف: زمينهاي سنددار
ب: زمينهاي استيجاري
ج: زمينهاي فاقد سند ( به شرط احراز مالكيت)
د: زمينهاي مشاع
ح: زمينهاي اصلاحات ارضي مفروزالرعيه
و: زمينهاي واگذاري از طريق هيأتهاي هفت نفره يا كميسيون مواد 31 يا 32 قانون واگذاري زمينهاي موات

زمينهاي كشت علوفه
در خصوص صدور پروانه تأسيس دامداريهايي كه درآنها نشخواركنندگان يا اسب، پرورش داده و نگهداري مي شوند، متقاضي جهت تأمين علوفه دامداري خود برابر ضوابط نظام دامپروري، بايد داراي يكي از شرايط زير باشد:

الف: مالك زمين كشت علوفه باشد.
ب: مستاجر زمين كشت علوفه باشد.(مدت اجاره حداقل 5 سال)
ج: متصرف بلامعارض زمين كشت علوفه بوده و آن را در اختيار داشته باشد.
د: مالك زمينهاي واگذاري از طريق هيأتهاي هفت نفره يا كميسيون ماده 31 قانون.
ه: با كشتكاران علوفه، قرارداد خريد علوفه تنظيم كرده باشد.
و: متقاضيان پرورش طيور صنعتي و بومي، كه داراي زمين جهت كشت مواد اوليه خوراك طيور باشند، با توجه به ميزان ارائه زمين ، در صدور پروانه تأسيس، الويت نسبي دارند.

ادامه نوشته

آیا می دانید دیالیز چیست؟

کلیه ها مسئول فیلتر کردن و در واقع تصفیه کردم مواد زائد از خون هستند. دیالیز عملیاتی است که جایگزینی برای بسیاری از وظائف و مسئولیت های طبیعی کلیه ها می باشد. کلیه ها دو عضوی هستند که در هر دو طرف پشت حفره شکم قرار گرفته اند. دیالیز به افراد این امکان را می دهد، با اینکه دیگر کلیه هایشان به خوبی کار نمی کند، بتوانند زندگی خوب و مفیدی را بگذرانند.

دیالیز با انجام عملکردهای کلیه های از کار افتاده، به بدن کمک می کند. کلیه ها نقش های مختلفی در بدن دارند. یکی از وظائف مهم و اصلی کلیه ها، تنظیم توازن آب بدن است. آنها اینکار را با تنظیم مقدار ادرار که به طور روزانه از بدن خارج می شود، انجام می دهند. در روزهای گرم، بدن بیشتر عرق می کند. درنتیجه، آب کمتری باید از کلیه ها دفع شود. در روزهای سرد نیز که بدن کمتر عرق می کند، برای حفظ توازن مناسب در بدن، خروج ادرار باید بیشتر باشد. این وظیفه کلیه هاست که کار تنظیم مایعات بدن را توسط خروج ادرار انجام دهند.
یکی دیگر از وظائف اصلی کلیه ها خارج کردن مواد زائدی است که بدن در طول روز تولید می کند. در عملکردهای مختلف بدن، سلول ها انرژی مصرف می کنند. عملکرد سلول ها مواد زائدی تولید می کند که باید از بدن بیرون روند. وقتی این مواد زائد به اندازه کافی از بدن دفع نشوند، در بدن جمع می شوند. بالا رفتن میزان این مواد زائد در بدن، آزوتمیا نام دارد که با آزمایش خون سنجیده می شود. وقتی مواد زائد در بدن جمع می شوند، حال بدی در بدن ایجاد می شود که اورمی یا اوره خونی نامیده میشود.

ادامه نوشته

هزارپایان وراههای مبارزه باآنها


هزارپایان وراههای مبارزه با آنان
هزارپايان تقريباً در اكثر نواحي اعم از خانه‌ها، باغ‌ها، پارك‌ها حتي در برج‌هاي مسكوني يافت مي‌شوند. اين بندپايان به واسطه وجود پاهاي متعدد و بدني كشيده مورد توجه اغلب افراد قرار مي‌گيرد و بسياري نيز از اين بندپا تنفر و يا وحشت دارند چرا كه برخي از گونه‌ها طويل و درشت‌جثه هستند و ظاهري ترسناك دارند. حتي انواع كوچك آنها نيز همين ويژگي را در نظر انسان دارند. اكثر افراد در هنگام شب و يا پس از بارش باران متوجه حضور هزارپا در محل زندگي خود مي‌شوند كه حالت ترس و نگراني در آنها به دليل وجود هزارپا پديد مي‌آيد. حال چگونه و از كجا اين هزارپا وارد خانه شده و يا در طبقه دهم يك آپارتمان آمده است، سؤالي است كه ذهن انسان را مشغول مي‌كند. با وجود تنوع گونه‌هاي رده هزارپايان در ايران، كمترين منبع فارسي را مي‌توان يافت كه درباره اين جانور سخن به ميان آورده باشد و اگر هم باشد جز چند سطر و يا چند پاراگراف بيشتر نيست. بسياري از افراد تمايل دارند كه درباره زندگي و خصوصيات هزارپا شناختي پيدا كنند ولي منبعي كه بتوانند بوسيله آن پاسخ پرسش‌هاي خود را بدست آورند به طور كامل پيدا نمي‌كنند و ا گر پيدا شود بسيار تخصصي است. هزارپا جانوراني شب فعال هستند و بطور مخفيانه زندگي مي‌كنند و به همين جهت اسرار زندگي آنها هنوز بطور كامل ناشناخته است و بسياري از گونه‌ها نيز هنوز كشف نشده‌اند و از همه مهمتر نگهداري و تكثير آنها در شرايط آزمايشگاهي غيرممكن است تا بتوان بررسي و مطالعه شوند.

هزارپايان در طبقه‌بندي جانوران متعلق به شاخه‌ بندپايان و در ردة هزارپايان (‌Myriapoda) هستند. تاكنون حدود 15 هزارگونه از اين بندپايان شناسايي شده كه اين رقم شايد كمتر از نيمي از كل گونه‌هايي باشد كه هنوز كشف نشده‌اند.

به اين دليل كه هرگروه از هزارپايان در طبقه‌بندي آنها داراي ويژگي‌ها و زندگي متفاوت هستند، به تفكيك شرح داده مي‌شوند

ادامه نوشته

مشروبات الکلی

مضرات مشروبات الکلی

بعضی از مردم در هنگام بروز استرس، برای کسب آرامش و یا فرار از مشکل، اقدام به مصرف الکل میکنند. وقتی برای مقابله با استرس، الکل مصرف شود، به مرور زمان منجر به زیاده روی در مصرف و اعتیاد میگردد. امروزه حدود صد میلیون آمریکایی، مقدار کمی از کالری مورد نیاز خود را با نوشیدن مشروبات الکلی تأمین میکنند. چون الکل ایجاد کالری میکند، اما نمیتواند ویتامینها و مواد معدنی مورد نیاز بدن را تأمین نماید علاوه بر اینکه مشروبات الکلی عقل انسان را به مرور زمان رو به کهولت میبرد و به این دلیل یک غذای ضد غذا نامیده میشود. به علاوه با مصرف الکل، مصرف غذاهای کالری زا کاهش یافته، بدن از چندین ماده مغذی خالی شده ونیاز اضافی به سائر مواد مغذی پدید می آید.

ادامه نوشته

بررسی علل درد در نقاط مختلف پا و روش های درمان آن

بررسی علل درد در نقاط مختلف پا و روش های درمان آن

 - درد تمام پا نشانهٔ چیست؟
همیشه آسیب‌دیدگی اولین گمان برای درد پا است. چیزی مثل شکستگی استخوان کاملاً واضح است، چون معمولاً به‌دنبال یک حادثه روی می‌دهد. پارگی یا کشیدگی ماهیچه هم همین‌طور. اما آسیب ناشی از کار بیش از حد به‌تدریج ظاهر می‌شود. از جمله این ناراحتی‌ها چیزی است به نام ”کشیدگی پا“ که در ورزشکاران زیاد دیده می‌شود.

ادامه نوشته

طب سوزنی چيست؟

طب سوزنی چيست؟

طب سوزني يا اکوپانکچر (Acupuncture) که به زبان چيني به آن جن جيو (Zhen Jiu) گفته مي شود روشي است که با فروکردن سوزن هاي بسيار نازک به نقاط خاصي از بدن باعث تسکين درد و يا درمان مشکل خاصي از بيمار مي شود. براساس تئوري طب سوزني، اين نقاط خاص بر روي مريدين هايي (Meridians) قرار دارند که يک نوع انرژي حياتي به نام "چي" (qi) در آنها جريان دارند.گرچه از اواخر قرن بيستم ميلادي بر روي طب سوزني تحقيقات علمي زيادي صورت گرفته است اما هنوز نحوه اثر آن به درستي مشخص نشده است و بحث هاي زيادي در مورد آن بين دانشمندان در جريان است. گزارش هايي که از طرف سازمان بهداشت جهاني، مرکز ملي طب مکمل آمريکا و انجمن پزشکي ايالات متحده آمريکا اعلان شده است همگي از مؤثر بودن طب سوزني در درمان بسياري از بيماريها حکايت مي کنند. يک توافق کلي بين دانشمندان وجود دارد که همگي آنها معتقدند که طب سوزني اگر از طرف يک متخصص طب سوزني انجام شود و سوزنهاي استريل مورد استفاده قرار گيرند روش بي خطري در درمان بعضي از بيماريها ميباشد.
تاريخچه استفاده از طب سوزني در کشور چين به عصر حجر باز مي گردد که در آن زمان از سنگهايي نوک تيز به نام "بيان شي" (Bian shi) استفاده مي شد. سوزن هاي سنگي طب سوزني مربوط به پنج هزار سال پيش توسط باستان شناسان در کشور چين کشف شده است.

ادامه نوشته

آشنائی با مار گزیدگی و روشهای درمان افراد مارگزیده

آشنائی با مار گزیدگی و روشهای درمان افراد مارگزیده
در حدود سه هزار نوع مار در دنيا وجود دارد كه حدود ۷۰۰ نوع آن سمي است. و از میان آنها فقط ۵۰ گونه خطرناک بوده و می توانند برای انسان مشکل ساز باشند. سالانه ۱۲۵۰۰۰ نفر بر اثر مار گزيدگي مي ميرند. از مارهاي شناسايي شده در ايران ۴۰ گونه سمی ، هفت گونه نیمه سمی و ۱۳ گونه غیر سمی هستند . نوع مار گزنده ، محل گزش ، شرايط و امكانات محلي ، زمان لازم براي رساندن مصدوم به مراكز درماني ،‌وسيله نقليه ،‌شدت مسموميت ،‌ تجهيزات مراكز درماني نزديك به محل حادثه و ساير موارد همگي متفاوت هستند . لذا ارائه يك دستورالعمل كلي و قابل اجرا در تمام موارد مار گزيدگي و براي تمام مناطق و كشورها مقدور نمي باشد .

ادامه نوشته

از پف زیر چشم بیشتر بدانیم


هنگامی كه جلوی آینه می ایستید، پف زیر چشم هایتان نظر شما را به خود جلب می كند، آیا به این فكر كرده اید كه این پف ها چه هستند و برای رفع آنها چه كاری می توانید انجام دهید؟

پف اندكی كه زیر چشم دیده می شود، می تواند بر اثر دلایل زیر باشد:

1 - عوامل ارثی، اگر در میان بستگان شما كسی پف چشم دارد، این می تواند نشانه انتقال موروثی این امر به شما باشد.

2 - جمع شدن مایعات در زیر چشم

3 - آب و هوا

4 - تغییرات هورمونی

5 – حساسیت؛ بخصوص اگر پف زیر چشم هایتان با قرمزی و خارش همراه است.

6 - مهمتر آن كه ممكن است وجود پف در ناحیه چشم ها از علایم یك بیماری مانند بیماری كلیوی یا ت یروئی د باشد. پس برای اطمینان بیشتر بهتر است با پزشك مشورت كنید.


توجه داشته باشید با آن كه در بازار كرم های مخصوصی برای رفع پف چشم وجود دارد، اما همه آنها نمی توانند مفید باشند. بلكه بعضی بالعكس می توانند با جمع شدن چربی پف ها را بیشتر كرده و یا با ایجاد حساسیت، باعث سوزش و قرمزی پوست آن ناحیه شوند

برای رفع پف زیر چشم چه كاری می توانیم انجام دهیم؟

اگرچه داروهایی به رفع آن اختصاص داده شده اند، اما كارهایی نیز وجود دارد كه با انجام آنها می توان به طور طبیعی مانع از شكل گیری پف در زیر چشم ها شد.این كارها عبارت اند از:

1 - شب ها هنگام خواب ، سر خود را بالاتر از بدن قرار دهید. به این منظور می توانید بالش بلندی زیر سر بگذارید. این کار باعث می شود هنگامی که خواب هستید مایعات در ناحیه زیر چشم انباشته نشوند ؛و می تواند كمك قابل توجهی به رفع پف چشم آن دسته از افرادی کند كه به خاطر جمع شدن مایعات با این پدیده روبرو هستند.

2 - كمپرس آب سرد نیز می تواند مؤثر باشد. برای این كار یك كیسه آب یخ یا چند قالب یخ را كه داخل پلاستیك گذاشته اید برای چند دقیقه زیر چشمانتان قرار دهید.

3 - گذاشتن خیار ورقه شده بر رو و زیر چشم نیز نقش در خور توجهی برای رفع پف چشم دارد.

مبارزه با حشرات و ناقلین

در امان بودن از حشرات موذی

    بر اساس اعلام کارشناسان بیش از‪ ۷۰۰نوع بیماری مشترک قابل انتقال از حیوان به انسان در دنیا وجود دارد. این در حالی است که سالانه بیش از ‪۱۰۰ میلیارد ریال برای درمان این بیماری‌ها در کشور ایران هزینه می‌شود. بااستناد به اظهارات اخیر معاون سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و به رغم پیشرفت روزافزون علم، بیماری‌های قابل انتقال از حیوان به انسان در سال‌های اخیر در کشور شیوع فراوانی داشته است. دکتر موید علویان در مراسم گشایش همایش روزملی مبارزه با بیماری‌های مشترک انسان و حیوان از شیوع ‪۳۰درصدی تب مالت ، ‪۲۵تا‪ ۳۰درصدی سالک و ‪۱۰ درصدی حیوان گزیدگی در کشور خبر داد. وی تأکید کرد که نظام مراقبت و سازمان دامپزشکی و سایر دستگاه‌های مربوط باید تلاش بیشتری برای کنترل این بیماری‌ها نسبت به گذشته  

ادامه نوشته

چگونگی نگهداری و مصرف انواع فراورده های گوشتی

چگونگی نگهداری و مصرف انواع فراورده های گوشتی

گوشت طیور و ماهیان غذاهای سالم، کم‌چرب و اقتصادی هستند. غذاهایی مانند مرغ، بوقلمون، ماهی و میگو و محصولات گوشتی می‌توانند عوامل انتقال‌دهنده باکتری‌های بیماری‌زا با منشاء غذایی باشند. پخت مناسب می‌تواند هرگونه باکتری مضر را که ممکن است در گوشت دام، طیور و ماهیان موجود باشد از بین ببرد. در بیشتر موارد، بیماری‌های ناشی از غذا به‌دلیل استعمال نامناسب و بی‌دقت از مواد غذایی در آشپزخانه ایجاد می‌شوند. آلودگی ثانویه یا انتقال باکتری از یک ماده غذایی به ماده غذایی دیگر، عامل مهمی در انتقال بیماری‌های با منشاء غذایی است. اما عملیات تبدیل و فرآوری مناسب غذا به کاهش مشکلات آلودگی ثانویه کمک می‌ک

ادامه نوشته

میگرن چیست؟درمان میگرن چیست؟

میگرن چیست؟درمان میگرن چیست؟
شرح بیماری‌





میگرن (Migraine) بیماری است که با سردردهای مداوم و سخت مشخص می‌شود و غالبا با اشکالات زود گذری در جریان خون مغزی و استفراغ همراه است. این بیماری با یک‌ نوع‌ سردرد شدید و ناتوان ‌کننده‌ معمولا در یک‌ طرف‌ سر ، که‌ به‌ همراه‌ آن‌ علایم‌ دیگری‌ مثل‌ تهوع ‌، استفراغ‌ و مشکلات‌ بینایی‌ همراه است. حمله‌ این‌ سردرد می‌تواند 72 - 2 ساعت‌ طول‌ بکشد. حملات‌ میگرن‌ در بعضی‌ از افراد ممکن‌ است‌ بطور هفتگی‌ رخ‌ دهند، در حالی‌ که‌ در بعضی‌ دیگر ممکن‌ است‌ حتی‌ یک‌ بار نیز در سال‌ رخ‌ ندهند.

میگرن‌ هر دو جنس‌ را تحت ‌تأثیر قرار می‌دهد، اما در زنان‌ شایع‌تر است‌. میگرن همچنین ممکن است ارثی باشد. بیماری در حوالی سنین بلوغ شروع شده و در میانسالی از نظر شدت و دفعات تکرارش کاهش می‌یابد. حملات میگرن بیشتر صبحها شروع شده و علایم اولیه آن تار شدن دید یا ظهور نقاط رنگی در خطوط جلوی چشم است. حملات سردرد چند ساعتی به طول می‌انجامد و پس از خوابیدن بهبود می‌یابد.

ادامه نوشته

دیسک کمر  و درمان آن

بیماری دیسک کمر و عوارض آن

شاید شما هم تا به حال دچار احساس درد‌های شدید یا خفیفی از ناحیه کمر شده باشید وبسیار نگران باشید که مبتلا به دیسک کمر شده باشید . دردهای موقتی کمر با دیسک کمر تفاوت دارد هر درد کمری را نمیتوان دیسک کمر نامید پس بهتره که با دیسک کمر بهتر آشنا بشین:.....

ادامه نوشته

روماتیسم مفصلی چیست؟

روماتیسم مفصلی چیست؟


روماتیسم مفصلی بیماریی است که سبب درگیری مفاصل می شود. این بیماری منجر به بروز سفتی و درد و تورم مفاصل می شود. اگر یک زانو یا دست مبتلا به این بیماری شود سایر مفاصل نیز درگیر خواهند شد.












روماتیسم مفصلی چیست؟











روماتیسم مفصلی بیماریی است که سبب درگیری مفاصل می شود. این بیماری منجر به بروز سفتی و درد و تورم مفاصل می شود. اگر یک زانو یا دست مبتلا به این بیماری شود سایر مفاصل نیز درگیر خواهند شد. این بیماری معمولاً بیش از یک مفصل را درگیر کرده و هر مفصلی را دچار می کند. بیماران مبتلا به این بیماری معمولاً احساس خستگی داشته و گاهی اوقات دچار تب می شوند.

ادامه نوشته

نقرس چیست؟

نقرس چیست؟


حمله نقرسی می تواند تحت تأثیر عواملی نظیر استرسهای روانی ، الکل و داروها یا بیماریهای دیگر تشدید شود.حملات اولیه معمولاً حتی بدون درمان در طی ۳ تا ۱۰ روز بهبود می یابند.












نقرس چیست؟











نقرس یکی از دردناک ترین بیماریهای التهاب مفصلی است . این بیماری زمانی رخ می دهد که میزان اسید اوریک خون بسیار زیاد شده و در بدن رسوب می کند. زمانیکه اسیداوریک خون بسیار زیاد می شود، در مفاصل و بخصوص در مفصل انگشت شست پا بصورت کریستالهای تیزی رسوب می کند. که رسوبات بصورت توده ای در زیر پوست بنظر می رسند. بعلاوه افزایش اسید اوریک شانس تشکیل سنگهای کلیوی اسیداوریکی را نیز افزایش می دهد......

ادامه نوشته

پيسي يا برص چيست

پيسي يا برص چيست

  و چرا بوجود مي آيد؟ پيسي يا برص چيست و چرا بوجود مي آيد؟ پيسي يا برص چيست و چرا بوجود مي آيد؟ پیسی یا برص یا ویتیلیگو یک بیماری پوستی است که در آن لک های سفید رنگ به دلیل از دست رفتن رنگدانه پوست بوجود می‌آیند، این ضایعات در هر جایی از بدن ممکن است دیده شوند. معمولاً در هر دو طرف بدن بطور قرینه لک های متعدد سفید و شیری رنگ دیده می‌شود. شایع ترین مناطق درگیری پوستی عبارتند از: صورت، لب ها، دست ها، بازوها، پاها و نواحی تناسلی.

ادامه نوشته

سندرم داون چیست؟

علت بروز سندرم داون چیست؟

علت بروز سندرم داون چیست؟
قبلاً به سندروم داون می گفتند مونگولیسم یعنی مغول زیرا قیافه کسانی که چنین عارضه ای دارند، شبیه نژاد مغول است. در اواخر قرن نوزدهم پزشکی به نام جان لانگزدان داون،این سندروم را توصیف علمی کرد و نام داون از اسم او گرفته شده است.

ادامه نوشته

تاریخچه واکسیناسیون

تاریخچه واکسیناسیون

تازه کردن چاپ
علوم طبیعت > علوم پزشکی (طب) > پزشکی
علوم طبیعت > علوم پزشکی (طب) > پرستاری > کمکهای اولیه
علوم طبیعت > علوم پزشکی (طب) > بهداشت
(cached)

مقدمه

بیش از هفده سال از تاریخی که سازمان جهانی بهداشت رسما اعلام داشت برای نخستین بار یک بیماری عفونی (آبله) از سطح کره زمین ریشه‌کن شده است، می‌گذرد. دیگر احتیاجی به بیمارستانهای مخصوص برای درمان مبتلایان به آبله نیست و واکسناسیون علیه آن در همه جا متوقف شده است. پولی که با ریشه‌کن شدن آبله در جهان پس‌انداز می‌شود، هر سال بالغ بر یک میلیارد دلار است. یعنی رقمی بیش از سه برابر آنچه برای اجرای برنامه ریشه‌کن‌سازی هزینه شد. به دنبال آن در اجلاس مجمع جهانی بهداشت در سال 1988، آن سازمان برنامه آینده خود را برای ریشه‌کن ساختن فلج اطفال تا سال 2000 میلادی اعلام داشت.

ادامه نوشته

ناراحتیهای چشم

انواع بیماری های آلرژی چشمی

چشم

ورم ملتحمه آلرژیک(Allergic conjunctivitis)

مالیدن چشمی که می خارد یک واکنش طبیعی است، اما مالیدن چشم ها باعث آزاد شدن مقادیر بیشتر هیستامین و سایر واسطه های آلرژی می شود و در نتیجه موجب بدتر شدن علائم حساسیت می گردد. پس سعی کنید تا جایی که امکان دارد چشم ها را نمالید.

ادامه نوشته

محمّد زکریای رازی

زکریای رازی




ابوبكر محمد پسر زكرياي رازي فيلسوف و عالم طبيعي و شيمي دان و پزشك بزرگ ايران عالم اسلامي و ملقب به جالينوس المسلمين از مفاخر مشاهير جهان و يكي از نوابغ روزگار قديم است. تولد او در اوايل شعبان سال 251 هجري در ري اتفاق افتاد و در همين شهر به تحصيلات خود در فلسفه و رياضيات و نجوم و ادبيات مبادرت كرد و بعيد نيست كه توجه او به تحصيل علم كيميا نيز در ايام جواني جلب شده باشد.
توجه و اشتغال وي به علم طب بعد از سنين جواني و بنابر قول ابوريحان بيروني پس از مطالعات و تجارب آن استاد در كيميا جلب و عملي شده و نتيجه عارضه پي بوده كه در چشم وي از تجارب كيميا وي پديد آمده بود نوشته اند:
رازي در سي سالگي به بغداد رفت و چون بر بيمارستان مقتدر گذر كرد به طب دلبستگي يافت و به تحصيل اين علم پرداخت و چون در آن چيره دست شد، به ري بازگشت و به خدمت منصوربن اسحاق حاكم ري در آمد و سرپرست بيمارستان ري شد. بعدها به بغداد رفت و رياست بيمارستان مقتدر را بر عهده گرفت و شهرت وي در بغداد به جايي رسيد كه سابقه نداشت.
محل و تاريخ وفات محمد رازي به درستي مشخص نيست، بيروني وفات او را در ماه شعبان سال 313 هجري نوشته و تعداد تأليف هاي وي را بيش از پنجاه و شش كتاب و رساله دانسته است.
از مهمترين آثار او يكي «الحاوي» است كه به نظر از «قانون» ابن سينا مهمتر است. اين كتاب چند قرن مورد مطالعه و مراجعه، بلكه تنها كتاب اصلي درسي طب به شمار مي رفته است. الحاوي دائره المعارفي بوده كه اكنون تمام آن در دست نيست.
محمد رازي اين كتاب را به صورت يادداشتهاي متعددي تهيه كرده بود و بعد از مرگ وي به دستور ابن عميد از روي يادداشتهاي او كتاب را استنساخ و تنظيم كردند. مقدار زيادي از نتايج آزمايشها و مطالعات رازي در اين كتاب جمع است.
اثر ديگر رازي «طب المنصوري» است كه به نام منصور بن اسحاق حاكم ري تأليف و تنظيم شده است. طب المنصوري و برخي از رساله هاي طبي ديگر محمد رازي به زبان لاتيني ترجمه و چاپ شده و مورد استفاده اروپاييان بوده است.
كتاب «من لا يحضره الطبيب» اثر ديگر وي شامل دستورهاي ساده براي معالجات گوناگون است. كتاب ديگر او «برء الساعه» است. ....

ادامه نوشته

بیماریهای قلبی عروقی

آشنایی با علائم بیماریهای قلبی عروقی و روش های پیشگیری و کنترل آن

بیماری‌های قلب در راس علل مرگ هر دو گروه مردان و زنان قرار دارد. و حمله‌ قلبی‌ عبارت‌ است‌ از مرگ‌ سلول‌های‌ عضلانی‌ قلب‌ در اثر کاهش‌ یا توقف‌ جریان‌ خون‌ سرخرگ‌های‌ قلب‌. گرچه  این موضوع غالباً در افراد بالای‌ ۴۰ سال‌ رخ‌ می‌دهد. اما می تواند در هر گروه سنی دیده شود  . این‌ بیماری‌ در مردان‌ شایع‌تر است‌، اما میزان‌ بروز آن‌ در خانم‌ها نیز رو به‌ افزایش‌ گذاشته‌ است‌.

به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز ،  مهم ترین علائمی  که در ارتباط با بیماری های قلب وعروق می باشند شامل موارد زیر است : ........


ادامه نوشته

بیماری هپاتیت

بیماری هپاتیت جیست
 
هپاتیت چیست ؟
هپاتیت یک بیماری است که در اثر عوامل مختلف ویروسی ، سمی ، داروئی و .... ایجاد می شود و در نهایت منجر به آسیب کبد می گردد .
 
انواع هپاتیت :
هپاتیت به انواع :
-       هپاتیت A
-       هپاتیت B
-       هپاتیت C
-       هپاتیت E
دسته بندی می شود .
 
راه های انتقال :
1) هپاتیت A و B از راه مدفوعی دهانی انتقال می یابد . یعنی :
رعایت بهداشت فردی و شستشوی تمیز دست ها می تواند از گسترش بیماری جلوگیری کند .
 
2) هپاتیت B و C :
این دو نوع از هپاتیت از راه مایعات و ترشحات فرد آلوده انتقال می یابد . و سپس هر مکانی که ما با خون و فرآورده های خونی در تماس هستیم . احتمال ابتلا در صورت رعایت نکردن نکات استریل وجود دارد .
 
توجه :
افرادی که تماس های جنسی مشکوک داشته اند ، معتادان تزریقی ، نوزادان مادر مبتلا به هپاتیت ، جراحان ، دندان پزشکان و همه کسانی که با خون و ترشحات در تماس اند در معرض خطر هستند .
 
علائم بیماری :
بیماری معمولا با علائم ساده آغاز می شود که شامل :
-          کسالت
-          خستگی
-          تب خفیف
-          تهوع می باشد .
وجود این علائم به تنهائی ما را نباید در مورد هپاتیت نگران کند . اگر علائمی از :
-          بزرگی سمت راست و بالای شکم
-          کم رنگ شدن مدفوع
-          درد شکم
را همراه علائم دیدید ، حتما به پزشک مراجعه کنید .
 
راه های پیشگیری :
1) همانطور که گفتیم هپاتیت E و A مدفوعی ، دهانی منتقل می شود بنابراین راه - پیشگیری آن :
-          شستشوی صحیح دست ها
-          استریل کردن لباس های آلوده
-          کوتاه کردن ناخن ها
-          رعایت بهداشت فردی
 
2) هپاتیت B و C :
این دو نوع هم از راه خون و ترشحات انتقال می یابد.
بنابراین اگر :
-          در محیطی هستیم که با خون و فرآورده های خون در تماسیم حتما از دستکش استریل ( در صورت امکان دو جفت ) استفاده کنیم .
-          رعایت مسائل اخلاقی و پای بند بودن به خانواده در حفظ سلامت ما موثر است .
-          در تماس با بیمار هپاتیتی حتما - از عینک و دستکش استفاده کنیم .
-          چون گاهی ممکن است ویروساز ترشحات بدن فرد به مخاط بدن ما پاشیده شود .
 
نکته مهم :
* مصرف بدون تجویز پزشک
استامینوفن کدئین و سایر داروها می تواند باعث هپاتیت و آسیب به کبد شود .
 
درمان :
در مراحل اولیه بیماری به سادگی قابل درمان است . ولی درمراحل پیشرفته گاهی نیاز به پیوند کبد است .
اما فراموش نکنید همیشه : پیشگیری بهتر از درمان است .
 

سرمازدگی و درمان و پیشگیری از آن

 مهندس قدرت الله لطیفیان

سرمازدگی

. سرمازدگی عبارت است از یخ زدن دست و پا و لایه های زیرین آن.

2. هرچه برودت هوا بالاتر می رود ( زیر صفر) درجه صدمات بیشتر می شود.

3. در شرایط خستگی زیاد و برودت زیاد در ارتفاعات مشکل می توان از سرمازدگی پیشگیری کرد.

4. بی توجهی و اهمال را عامل موثر در ایجاد چنین وضعی می دانیم.

5. در دمای ده درجه زیر صفر هر عضو یا ماهیچه ای از بدن که بیشتر از چند دقیقه بیحس باشد ممکن است دچار سرمازدگی شود.

6. این افراد چند ساعتی را با بی حسی عضو رنج می برند ولی علایم بیماری را مشاهده نمی کنند چون غیر از بی حسی هیچ حس دیگری ندارند.

7. بنابراین لازم است اصلاعات لازم را پیرامون درجه حرارت مناصق مختلف جویا شویم تا بتوانیم با دست پر وارد شویم.

8. دو نوع سرمازدگی عضوی و عمومی داریم.

 بقیه در ادامه مطلب :


-

ادامه نوشته

سرطان

سرطان چیست؟

۷۸۹۶۷۵۶۷۸.jpg
سلول واحد اساسی و ساختمانی حیات است که همانند کیسه ای است حاوی پروتئین‌ها، اسیدهای چرب، کربوهیدراتها و ماده حیات به نام دی ان ای ( DNA). قابلیت رشد، تکثیر و همانندسازی از ویژگی های سلول های زنده است. ساختار ژنتیکی هر سلول سرعت رشد، تقسیم و زمان مرگ آن را تعیین می کند. در حالت طبیعی، جایگزینی سلولهای فرسوده با سلولهای جوان از یک برنامه منظم تبعیت می کنند و فرایند رشد و تجدید سلولی به طور ثابت در بدن اتفاق می‌ افتد.

ادامه نوشته

بهداشت آب آشامیدنی


بهداشت آب

   مهندس قدرت الله لطیفیان   

 مقدمه بهداشت آب موضوعي بسيار مهم در بهداشت عمومي و مديريت سلامت مي‌باشد. قبل از پرداختن به راه كارهاي عملي استحصال، انتقال، بهسازي و توزيع آن لازم است اين عنصر حياتي موثر بر سلامت و مرتبط با توسعه پايدار، شناخته شود. شناخت آب از نظر كيفيت و كميت و چگونگي حصول آن قدمي اساسي در جهت بهينه سازي مصرف آن مي‌باشد. اگر چه بيش از سه چهارم كره زمين را آب فرا گرفته است، سهم قليلي از آب‌هاي موجود، براي مصارف بهداشتي و كشاورزي، قابل استفاده است. زيرا حدود 3/97 درصد اقيانوس‌ها و 1/2 درصد يخ‌هاي قطبي و 6/0 درصد درياچه ها و رودخانه و آب‌هاي زيرزميني وجود دارد كه حدود 36/0 درصد كل منابع آب مي‌باشد. آب اقيانوس‌ها، درياها و اغلب درياچه ها و بسياري از منابع آب زيرزميني به علت شوري بيش از حد و داشتن املاح معدني براي مقاصد بهداشتي، كشاورزي و صنعتي، غيرقابل استفاده مي‌باشند. ......

نگهداری فراورده های دامی

چگونه فرآورده‌های دامی را نگهداری و مصرف کنیم؟

مواد غذایی با منشأ دامی می‌تواند در اثر مبتلا بودن دام ذبح شده به هر کدام از عوامل بیماری‌زا به‌صورت اولیه یا ثانویه آلوده شود.
میزان انتشار بیماری بین افراد جامعه در مورد آلودگی ثانویه به‌مراتب بیشتر است که مواد غذایی آلوده به راحتی محیط آشپزخانه و ظروف را آلوده ساخته و انسان نیز می‌تواند با دست زدن به مواد غذایی آلوده آن را به سایر افراد و سایر مواد غذایی منتقل کند. علاوه بر آن، آب و فاضلاب، خوراک دام، جوندگان، حشرات، پرندگان، حیوانات وحشی و حیوانات اهلی نیز همگی در انتقال و انتشار عفونت‌های غذایی مؤثر است.

ادامه نوشته